Corpuri mici, emoții mari

Între aprilie și iunie 2024, Asociația Tzitzi-Poc a implementat, în cadrul Școlii Gimnaziale Grădinari (județul Giurgiu), proiectul „Corpuri mici, emoții mari”, un program de educație socio-emoțională conceput pentru a preveni bullying-ul și a îmbunătăți relațiile dintre copii, părinți și profesori.

Adresat celor 63 de elevi din clasele 0 și I, proiectul a fost desfășurat într-o comunitate unde vulnerabilitățile sociale și lipsa resurselor emoționale pun adesea o presiune suplimentară asupra copiilor. Programul a urmărit dezvoltarea abilităților de reglare emoțională, exprimare sănătoasă a sentimentelor și cooperare: toate esențiale pentru un climat școlar sigur și echilibrat.

Paragraf

Ce am făcut
Subtitlu


Pe parcursul a trei luni, proiectul a inclus:

  • 8 ateliere cu copiii pentru conștientizare și exprimare emoțională, reguli de grup, empatie și comunicare non-violentă;
  • 4 ateliere dedicate părinților, centrate pe sprijinul emoțional oferit copiilor acasă;
  • 4 sesiuni de formare pentru cadrele didactice;
  • 2 întâlniri părinte-profesor, pentru consolidarea relației de colaborare;
  • 2 spectacole Tzitzi-Poc, prin care copiii au învățat despre emoții într-un mod ludic;
  • Evaluări pre și post-intervenție, pentru a monitoriza progresul copiilor și impactul general al programului.

Echipa 
Subtitlu


Programul a fost conceput și implementat de o echipă multidisciplinară:

  • Mirona Păun – Psiholog clinician, Doctorand în Psihologie, Fondatorul programului Tzitzi-Poc, Președinte al Asociației Tzitzi-Poc, autor de cărți pentru copii, organizator.
  • Adelina Ștefan – Psiholog clinician, coordonator ateliere copii;
  • Adrian Podar – Profesor și formator Life Learning Education;
  • Mihaela Țîmpău – Vicepreședinte al Asociației Tzitzi-Poc, Co-fondator Tzitzi-Poc, asistent de ateliere, organizator.
  • Mădălina Nicola și Carina Edmina  – actori.

Materiale oferite cadrelor didactice
Subtitlu


La finalul proiectului, cadrele didactice au primit un raport personalizat care a inclus:

  • Un rezumat al activităților desfășurate cu elevii;
  • O sinteză a progreselor observate la nivel individual și de grup;
  • Recomandări practice pentru susținerea dezvoltării socio-emoționale;
  • Exemple de activități care susțin gestionarea emoțiilor, prevenirea bullying-ului și coeziunea de grup.

Exemple de activități recomandate
Subtitlu


Iată câteva activități propuse în raport, utile pentru gestionarea emoțiilor, control comportamental și prevenirea bullying-ului:

  • Cercul de dimineață (Emoțiometru): un moment de conectare în care fiecare copil își exprimă starea emoțională;
  • Jocul „Firul de Lumină”: tehnică de relaxare prin imaginație ghidată;
  • Povești cu teme emoționale, urmate de discuții despre sentimentele personajelor;
  • Jocuri de cooperare (construcții comune, provocări de echipă);
  • Jocuri de rol pentru exersarea gestionării conflictelor;
  • Feedback pozitiv și formulări constructive, pentru întărirea comportamentelor dorite.

Progrese observate
Subtitlu


Pe parcursul intervenției, psihologii și facilitatorii au remarcat:

  • Respectarea spațiului personal: copiii au învățat să ceară permisiunea înainte de a îmbrățișa, contribuind la un climat mai sigur și mai respectuos;
  • Deschidere emoțională crescută: unii copii au început să își exprime mai ușor stările și să caute sprijin;
  • Reglare emoțională mai bună: copiii s-au putut întoarce la activități fără comportamente disruptive;
  • Empatie și colaborare: copiii au manifestat mai multă disponibilitate pentru sprijin reciproc și cooperare în activitățile de grup.

Feedback-uri primite
Subtitlu


1. Părinte
„În urma ședințelor oferite de Asociația Tzitzi-Poc, ca părinte stresat de rutina zilnică (răbdarea puțină față de copil), am început să-mi schimb comportamentul, să fiu mai răbdătoare și înțelegătoare cu fetița mea, făcând-o să înțeleagă lucrurile exact așa cum trebuie. Încercăm să construim o relație frumoasă și armonioasă mamă-fiică. Am avut multe de învățat de la Asociația Tzitzi-Poc, vă mai așteptăm să participăm la noi ateliere! Vă mulțumesc!”

2. Profesor
A fost o experiență frumoasă, plăcută, unică! Ne-am relaxat, ne-am jucat și am învățat lucruri noi, utile atât pentru noi cât și pentru activitatea la clasă. Ce am simțit? Bucurie, încredere, speranță, mulțumire, recunoștință. Vă mulțumesc!”

3. Părinte
„Ce pot spune despre întâlnirile organizate…numai cuvinte de laudă. Sinceră să fiu, inițial am zis că merg doar pentru că trebuie, însă am fost surprinsă de cât de tare mi-a plăcut. Activitățile organizate ne-au scos din rutina zilnică și ne-au făcut să intrăm în pielea personajelor din activitățile propuse. Le transmit doamnelor tot respectul pentru ceea ce transmit prin activitățile desfășurate și mii de mulțumiri că au fost drăguțe și înțelegătoare atât cu noi, părinții, cât și cu cei mici.” 

4. Părinte
„Asociația Tzitzi-Poc, vă mulțumim pentru toată implicarea, atât pentru copii, cât și pentru noi părinții. Sunteți foarte buni în educația emoțională a copiilor și ați inspirat foarte bine copiii în educație. Și eu am învățat să fiu mult mai blândă cu copiii, să am mult mai multă răbdare! Vă mulțumesc!”

5. Formator – colaborator în proiect
„Proiectul „Corpuri mici, emoții mari” a fost o experiență valoroasă, datorită colaborării excelente cu Asociația Tzitzi-Poc și cu Mihaela Țîmpău. Invitația lor de a mă alătura acestei inițiative mi-a oferit ocazia de a contribui la dezvoltarea armonioasă a emoțiilor și relațiilor sănătoase în comunitatea școlară, prin patru ateliere de formare: Detectivii emoțiilor, Supereroii comunicării, Călătoria eroului – Laboratorul relațiilor și Părinții, parteneri pentru succesul elevilor.
Mihaela a fost liantul esențial între mine și partenerii din școală. Atentă la nevoile mele ca formator, a asigurat un flux eficient de comunicare. În plus, am avut bucuria să o cunosc pe Mirona – un model de profesionalism și inspirație.”

Parteneri: Omfal Educational, Peppermint Kids, Baristro, Sticărești, Bookzone

Paragraf

Comunicat de presă inițial

Paragraf