Participarea la spectacole de teatru stimulează dezvoltarea emoțională a copiilor
Dezvoltarea psiho-emoțională este o etapă firească în dezvoltarea copiilor, iar modul în care aceștia înțeleg și gestionează emoțiile se construiește din primii ani de viață. Teatrul oferă copiilor un context unic în care aceștia pot explora emoții complexe prin intermediul personajelor și al poveștilor. Participarea la spectacole cu personaje bine conturate, care trec prin situații familiare lor, contribuie la formarea unui vocabular emoțional și la dezvoltarea abilităților sociale, într-un mod prietenos.
Puterea personajelor și imitarea comportamentului lor
Copiii învață prin imitare, un proces natural și esențial în dezvoltarea lor. Studiul „‘Like me’: a foundation for social cognition.” Developmental Science,” (Meltzoff, 2007) evidențiază faptul că cei mici imită nu doar acțiuni, ci și stări emoționale și comportamente ale celor pe care îi observă.
Un exemplu comun din spectacolele de teatru pentru copii este atunci când un personaj folosește o tehnică de respirație pentru a se calma. De obicei, personajul respiră alături de copii și îi îndeamnă să facă același lucru. Aceste tehnici de respirație sunt gândite să fie ușor de înțeles și aplicat de către copii, fiind adaptate vârstei lor. În acest fel, teatrul devine un mediu care oferă nu doar o poveste, ci și instrumente utile pe care cei mici le pot folosi în situații provocatoare, atât acasă, cât și la grădiniță.
Emoțiile reflectate pe scenă: un mod sigur de a explora și de a învăța
Studiul „Enhancing empathy and theory of mind.” Journal of Cognition and Development,” (Goldstein & Winner, 2012) arată că spectacolele ajută copiii să recunoască emoțiile prin intermediul personajelor. Atunci când un personaj trece printr-o situație în care simte frustrare, tristețe sau bucurie și învață să le recunoască, face acest lucru alături de copii. Aceștia, la rândul lor, încep să își dezvolte vocabularul emoțional și să înțeleagă mai bine propriile sentimente.
Spectacolele de teatru oferă un mediu sigur pentru copii în care pot explora aceste emoții. În loc să fie copleșiți de propriile trăiri, ei observă cum personajele găsesc soluții. Cântecele sau poeziile care însoțesc aceste momente devin un mod natural de a introduce concepte precum calmarea sau acceptarea emoțiilor. Astfel, lecțiile teatrului pot fi folosite de copii în situații provocatoare.
Instrumente pentru educație
Un alt beneficiu important al teatrului pentru copii este acela de a oferi instrumente practice care pot fi utilizate ulterior de educatori și părinți. Studiul „Critical Evidence: How the Arts Benefit Student Achievement.” National Assembly of State Arts Agencies„ (Ruppert, 2006) subliniază că activitățile artistice, inclusiv teatrul, contribuie la dezvoltarea gândirii critice și a competențelor sociale. Spectacolele includ adesea instrumente precum poezii, cântece sau tehnici de respirație, pe care educatorii le pot integra cu ușurință în activitățile zilnice.
De exemplu, tehnici de respirație precum „Respirația fluture” sunt folosite pe scenă de personaje, iar educatorii care participă la spectacole au declarat că le-au implementat ulterior la clasă. Mai mult, această interacțiune directă între copii, educatori și personaje face ca teatrul să devină o resursă valoroasă pentru mediul educațional.
Tzitzi-Poc: O punte între teatru și educație emoțională
În programul nostru de educație emoțională Tzitzi-Poc, pe care îl desfășurăm lunar în grădinițele din București cu care colaborăm, ne-am propus să îi ajutăm pe cei mici să își dezvolte vocabularul emoțional. Cele două personaje, Tzitzi și Poc, trec prin situații des întâlnite de copii, cum ar fi momente în care au de gestionat frica, furia sau tristețea, și îi ajută să descopere modalități simple și eficiente de a face față acestor provocări.
În plus, oferim și resurse pentru educatori, precum poezii, cântece, dansuri și tehnici de calmare. Ba mai mult, cu o parte din grădinițe colaborăm pentru workshopuri dedicate educatorilor și părinților, susținute de Mirona Păun, psihoterapeut pentru copii și adolescenți. Scopul nostru este să construim o comunitate care sprijină dezvoltarea emoțională a celor mici prin mijloace creative și accesibile.
De ce teatrul este mai mult decât o activitate artistică
Teatrul pentru copii este mai mult decât o formă de artă. Este o experiență educativă care le oferă celor mici modele de comportament, instrumente practice și contexte sigure pentru explorarea emoțiilor. Prin spectacole bine gândite, copiii nu doar că observă, ci și interacționează cu personajele și învață, pas cu pas, să înțeleagă și să gestioneze mai bine emoțiile.
Programul Tzitzi-Poc demonstrează că teatrul poate fi o metodă eficientă de a sprijini dezvoltarea emoțională a copiilor, ajutându-i să devină mai empatici, mai curajoși și mai încrezători în capacitatea lor de a face față provocărilor vieții.
Dacă vrei să venim în grădiniță cu programul nostru, ne poți scrie aici.
Bibliografie
- Meltzoff, A. N. (2007). ‘Like me’: A foundation for social cognition. Developmental Science, 10(1), 126–134.
- Goldstein, T. R., & Winner, E. (2012). Enhancing empathy and theory of mind. Journal of Cognition and Development, 13(1), 19–37.
- Ruppert, S. S. (2006). Critical Evidence: How the Arts Benefit Student Achievement. National Assembly of State Arts Agencies