Crearea unei comunități incluzive acasă și la școală

Pe măsură ce colaborați cu școala copilului vostru pentru a crea o comunitate incluzivă, iată câteva strategii parentale care sperăm că vă vor fi de ajutor în călătoria voastră.

✔️ Construim relații între casă și școală pentru a reduce prejudecățile

Învățătorii folosesc multe metode diferite pentru a ajuta copiii și familiile să se simtă binevenite, însă întotdeauna este loc de noi strategii care să îmbunătățească procesul. Cunoașteți profesorul copilului vostru și persoanele de la conducerea școlii pentru a reduce prejudecățile implicite, precum atitudinile și stereotipurile care modelează modul în care îi privim pe ceilalți. 

O prejudecată comună este tendința de a privi copiii de altă etnie (în special băieții) ca fiind mai predispuși să manifeste agresivitate sau comportamente negative decât ceilalți copii. 

O altă tendință obișnuită este adultificarea – tendința de a vedea copiii de altă etnie (în special fetele) ca fiind mai în vârstă decât colegii lor și judecându-i în consecință. Aceste prejudecăți vă pot ajuta să explicați de ce ratele de suspendare și exmatriculare pentru preșcolarii de altă etnie sunt alarmant de mari. 

Fiecare copil și familie are o poveste. Dezvoltarea unor relații pozitive care să permită împărtășirea poveștilor poate promova compasiunea, poate încuraja comunitatea și, în cele din urmă, poate schimba rezultatele copiilor.

✔️ Modelăm comunitatea școlară a copilului prin conversațiile de acasă

Conversațiile influențează modul în care copilul vostru gândește și îi tratează pe ceilalți la școală. Încercați aceste strategii acasă pentru a vă învăța copilul să iubească diferențele dintre ei și să practice empatia. 

Învățați-l pe copil că diferențele contează. Vorbiți despre faptul că uneori oamenii sunt tratați diferit din cauza culorii pielii lor, a locului de unde provin, a culturilor și tradițiilor familiale și din multe alte motive. Spuneți-i că acest lucru nu este în regulă și vorbiți sincer cu ei despre rasism, folosind artă, mass-media și cărți de povești. 

Faceți brainstorming împreună pentru a descoperi ce poate face dacă vede comportamente care îi rănesc pe ceilalți („Ce ai putea face dacă ai vedea că cineva este dat la o parte?”).

✔️ Învățăm să recunoaștem microagresiunile

Microagresiunile sunt gesturi subtile, comentarii și comportamente părtinitoare față de grupurile marginalizate. De exemplu, spunându-i unui copil de altă rasă că părul său este frumos și cerându-i să îl atingi, l-ar putea face pe acel copil să simtă că nu este „normal” (chiar dacă ai intenționat să îl complimentezi). 

Lăuda adresată copiilor pentru cât de articulați sau cât de bine se comportă ar putea implica faptul că nu ne-am aștepta să fie așa. Pe măsură ce învățăm să recunoaștem microagresiunile, să ne întrebăm: Ce știu despre mine că scoate la iveală aceste gânduri? Cum îmi pot schimba propria perspectivă în timp ce îmi ajut copilul să dezvolte una care este din ce în ce mai incluzivă?

✔️ Cunoaștem comunitatea copilului nostru

Atunci când vă aflați în contexte școlare, arătați un interes real de a-i cunoaște pe copiii și familiile din clasa copilului vostru, învățând ceea ce este important pentru ei. 

Acasă, împărtășiți copilului cultura și tradițiile familiei. Pe măsură ce gătim rețetele preferate, putem spune povești sau cânta melodii tradiționale. Le vom împărtăși copiilor noștri despre faptul că fiecare familie are propriile tradiții speciale și că aceste tradiții sunt la fel de importante pentru alte familii cum sunt și ale noastre. Acest mesaj îi ajută pe copii să învețe că toate culturile sunt importante chiar dacă sunt diferite între ele, și că nu există o cultură „corectă” sau „normală”.

✔️ Învățarea este un proces continuu

Pe măsură ce vorbiți cu copilul vostru despre rasă și subiecte conexe, înțelegeți că vor exista momente în care ați putea spune: „Nu știu, să învățăm despre asta împreună.”. Arătați-i copilului cum să facă asta. Este posibil să faceți greșeli pe parcurs și este în regulă. Greșelile pot fi o oportunitate minunată de a-l învăța pe copilul vostru cum să evite să fie defensiv, să asculte și să învețe să înțeleagă experiențele celorlalți, să ofere scuze autentice și să întrebe despre ce poate face diferit data viitoare.

Construirea unei comunități incluzive necesită efort intenționat atât din partea profesorilor, cât și din partea familiilor. Susținerea copiilor pentru a practica empatia vorbind despre sentimente este un loc important de unde putem începe, dar extinderea acestor conversații pentru a include rasa și rasismul este esențială. Putem lucra împreună la școală și acasă pentru a crea o comunitate în care toți copiii și familiile să se simtă prețioși pentru cine sunt.

Sursă articol: https://www.pbs.org/parents/thrive/creating-an-inclusive-home-and-school-community

Articol tradus de Maria Colibalis, studentă la Facultatea de Științe politice, Administrative și ale Comunicării și adaptat de Psih. Diana Marinescu