Caracteristici de personalitate ale preșcolarului

Preșcolarul este unul dintre cele mai neînțelese ființe de pe planetă! Nu gândește de două ori, însă face 100 de lucruri deodată, cu greu își controlează furia, la fel și bucuria, neascultător și rege al revoltelor pe de-o parte, o oază de lumină pe de alta, cu zâmbet cald și râs molipsitor, probabil nimerit în cea mai ,,asta nu-i de râs” situație.

Vom înțelege în rândurile ce urmează că aceste comportamente merg mână-n mână cu maturizarea preșcolarului și dezvoltarea sa armonioasă. Este important de reținut faptul că la această vârstă, aproximativ 100 de bilioane de neuroni se dezvoltă, precum și 1000 de trilioane de conexiuni între ei, în condițiile ideale.

Și până la urmă, cum altfel să testezi limitele maturității tale decât prin metodele imature și neconvenționale ale copilului preșcolar?

Iată cum este el și de ce este el așa:

1.Impulsiv, nivel scăzut de auto-control

Acționează instinctiv, fără a lua în considerare consecințele comportamentelor lui.

Preșcolarul nu se va gândi de două ori înainte de a acționa deoarece la această vârstă, creierul său nu se poate concentra pe mai multe direcții de acțiune deodată. El se va focusa pe un singur gând sau emoție. Acesta reacționează instinctiv, neavând încă abilitatea de a lua în considerare consecințele acțiunilor sale.

2. Pe drumul către independență, însă…

va căuta contactul cu adulții deoarece nu poate încă funcționa independent.

A fi apropiat cu adulți care îi oferă siguranță și încredere este un element cheie în dezvoltarea copilului. Deoarece încă nu poate funcționa independent, apropierea este cea mai mare dorință a sa, astfel că nu este benefic pentru el să simtă că trebuie să câștige iubirea și atenția adulților semnificativi din viața sa.

3. Nu-i plac constrângerile

Se va răzvrăti atunci când i se impun limite de către persoane de care nu este atașat momentan.

Pentru a reduce rezistențele sale, este important să îi captăm atenția și dorința de a ne urma în sarcini și în adoptarea și respectarea instrucțiunilor și direcțiilor către un anumit obiectiv.

4. Jucăuș

Deschis la explorare, descoperire și folosirea imaginației în joc.

Preșcolarul iubește joaca și este înzestrat cu pofta de cunoaștere, fiind curios să exploreze și să descopere. Jocul este modalitatea prin care el reușește să se conecteze la mediul său, să se diferențieze de acesta și să învețe să se exprime corespunzător. În același timp el învață încet încet că este o ființă separată, de sine stătătoare, pe drumul către independență.

5. Predispus la frustrare

Mecanismele pentru rezistența la frustrare sunt încă în dezvoltare. Adultul îi va fi în apropiere în astfel de momente pentru a se asigura că cel mic gestionează corect emoțiile.

Părțile creierului responsabile cu prevenirea manifestării puternice și greu de controlat al emoțiilor mai puțin plăcute, precum frustrarea – care poate fi însoțită de izbucniri agresive – în viața preșcolarului sunt încă în dezvoltare. De aceea este foarte important ca adulții semnificativi din viața lui să îi fie alături în momente dificile, să îl ajute să gestioneze emoția puternică într-un mod sănătos. Aceasta este una dintre metodele eficiente prin care el va învăța și își va exersa reziliența, despre care am scris povestit aici.

6. Egocentric

Cel mic încă nu are o înțelegere completă a sinelui, astfel că el se va concentra pe descoperirea sa, apoi a celorlalți.

Lumea chiar se învârte în jurul său la această vârstă! O dezvoltare sănătoasă necesită înțelegerea sinelui și formarea unei identități proprii, acesta fiind rolul esențial al egocentrismului la această vârstă. Abia apoi cel mic va reuși să devină o ființă socială. Cu ce îl putem ajuta din acest punct de vedere? Să îi facilităm înțelegerea de sine, pentru ca apoi el să îi poate înțelege pe ceilalți.

7. Are frică de separare

Figurile de atașament sunt piloni de siguranță pentru preșcolar, în dezvoltarea sa.

Nevoia intensă de conectare cu cei apropiați duce la frica de pierdere a acestora, precum și la sentimentul de panică atunci când este separat de figura de atașament. Atunci când este lăsat în grija altui adult, este necesar să ne asigurăm că cel mic este îndeajuns de conectat cu acesta pentru a se simți în siguranță.

!Ora de culcare semnifică totodată separarea, motiv pentru care îl vei regăsi că protestează adesea înainte de somn.

8. Cu o sinceritate debordantă

Preșcolarul spune lucrurilor pe nume, fără a fi constrâns de convențiile și așteptările sociale.

El va spune ceea ce vede și crede ,,fără perdea”, fără a încerca să îi menajeze pe ceilalți. Diplomația nu este un punct forte al preșcolarului, pentru că el se află la vârsta la care încearcă să înțeleagă ceea ce gândește și simte, ignorând astfel convențiile și așteptările sociale.

9. Timid…

…în relație cu persoanele necunoscute. Acesta este un mecanism cu rolul de a proteja conexiunea dintre copil și adultul care îl însoțește.

Timiditatea este instinctuală la această vârstă și are de-a face cu atașamentul față de adulții semnificativi. Prin timiditate, preșcolarul menține și protejează relația cu adultul, asigurându-se astfel că nu este părăsit. Nu este necesar să îi atragem atenția atunci când abordează acest comportament, însă este benefic pentru el să formeze o relație cu persoanele de încredere pentru noi, cărora le pasă de bunăstarea celui mic și cu care el ar putea forma o relație în care să se simtă în siguranță.

Sursă: Fragmente extrase din MacNamara, Deborah. Rest, Play, Grow: Making Sense of Preschoolers (or anyone who acts like one). 2016

Tradus și adaptat de: Psih. Diana Marinescu

Ilustrații de Octav Codrea

Descoperă tricoul preferat!