Se pare că este mai puțin despre „predarea” creativității în rândul copiilor – și mai mult despre crearea unui mediu propice în care creativitatea lor să prindă rădăcini, să crească și să înflorească. Cercetătorul Mitch Resnick, directorul Lifelong Kindergarten Group al MIT, explică cum putem face acest lucru.
Există o preconcepție greșită conform căreia cel mai bun mod de a încuraja creativitatea copiilor este pur și simplu să stăm deoparte și să îi lăsăm să fie creativi. Deși este cu siguranță adevărat că cei mici sunt curioși și cu multe întrebări la purtător în mod natural, au nevoie de sprijin pentru a-și dezvolta capacitățile creative și pentru a-și atinge potențialul creativ deplin. Susținerea dezvoltării copiilor este întotdeauna un act de echilibru: câtă structură, câtă libertate; când să intervenim, când să facem un pas în spate; când să le arătăm, când să le spunem, când să întrebăm, când să ascultăm.
Alcătuind această listă, am ales sfaturi pentru părinți și profesori, deoarece problematicile esențiale legate de cultivarea creativității sunt aceleași, indiferent dacă suntem acasă sau în clasă. Provocarea principală nu este cum să le „predăm” creativitatea copiilor, ci mai degrabă cum să creăm un mediu potrivit în care creativitatea lor să prindă rădăcini, să crească și să înflorească.
Lista este organizată în jurul celor cinci componente ale ceea ce putem numi ,,Spirala învățării creative”, un proces care îi încurajează pe copii să-și imagineze ce vor să facă, să creeze proiecte jucându-se cu instrumente și materiale, să împărtășească ideile și creațiile cu ceilalți și să reflecteze asupra experiențelor lor.
Pentru fiecare dintre aceste cinci componente, sunt sugerate câte două sfaturi. Cu toate acestea, următoarele sfaturi sunt o parte mică a tuturor lucrurilor pe care le-am putea întreba și face pentru a cultiva creativitatea copiilor, astfel că le putem privi ca pe un eșantion reprezentativ.
IMAGINAȚI-VĂ
✅ Folosiți exemple pentru a veni cu idei
O pagină goală, o pânză goală sau un ecran gol pot fi intimidante. O colecție de exemple poate ajuta la stimularea imaginației. Putem începe prin a le arăta exemple de proiecte – pentru ca ei să vadă ceea ce este posibil (proiecte inspiraționale) și pentru a oferi idei despre cum să înceapă (proiecte de început). Alegeți o gamă variată de proiecte, pentru a vă conecta cât mai bine cu interesele și pasiunile participanților.
Desigur, există riscul ca cei mici să imite sau să copieze exemplele pe care le văd. Este în regulă la început, dar numai la început. Încurajați-i să schimbe sau să modifice exemplele. Sugerați-le să își introducă propria voce sau să adauge o notă personală. Ce ar putea face diferit? Cum își pot adăuga propriul stil sau conecta la propriile interese? Cum pot să-l facă al lor?
✅ Încurajați jocul
Majoritatea oamenilor presupun că imaginația are loc în minte, dar mâinile sunt la fel de importante. Pentru a-i ajuta pe copii să genereze idei pentru proiecte, putem începe prin a-i încuraja să înceapă să se joace cu materialele. Pe măsură ce copiii se joacă cu cărămizi LEGO sau amestecă materiale de artizanat, apar noi idei. Ceea ce a început ca o activitate fără scop devine începutul unui proiect extins.
Uneori puteți organiza mini-activități practice pentru a-i ajuta pe copii să înceapă. De exemplu, le vom cere copiilor să pună câteva cărămizi LEGO la un loc, apoi să dea mai departe structura unui prieten pentru a adăuga alte cuburi, apoi să continue înainte și înapoi. După câteva repetări, copiii au adesea idei noi pentru lucrurile pe care doresc să le construiască.
CREAȚI
✅ Furnizați o mare varietate de materiale
Copiii sunt profund influențați de jucăriile, instrumentele și materialele lumii înconjurătoare. Pentru a implica copiii în activități creative, asigurați-vă că au acces la o mare diversitate de materiale pentru desen, construcție și lucrări. Noile tehnologii, cum ar fi kiturile de robotică și imprimantele 3D, pot extinde gama de creații ale copiiilor, dar nu treceți cu vederea materialele tradiționale. Un coordonator al Computer Clubhouse a fost jenat să recunoască faptul că membrii ei își făceau propriile păpuși cu „nailon, ziare și semințe pentru pasăre”, fără nicio tehnologie avansată. Cu toate acestea, proiectele lor erau grozave.
Diverse materiale sunt bune pentru lucruri diferite. Cărămizile LEGO și bețișoarele de la înghețată sunt bune pentru a face schelete sau materialele textile; țesăturile sunt bune pentru a face piei, iar Scratch este bun pentru a face lucruri care se mișcă și interacționează. Pixurile și markerele sunt bune pentru desen, iar pistoalele de lipit și banda adezivă sunt bune pentru a ține lucrurile laolaltă. Cu cât diversitatea materialelor este mai mare, cu atât și oportunitatea pentru proiecte creative este mai mare.
✅ Îmbrățișați toate tipurile de creație
Diferiți copii sunt interesați de diferite tipuri de creație. Unora le place să facă case și castele din LEGO, unora le place să facă jocuri și animații cu Scratch. Altora le place să fabrice bijuterii sau mașini de curse din cutii de săpun sau deserturi – sau terenuri de golf în miniatură.
Scrierea unei poezii sau a unei povestiri este, de asemenea, un tip de creație. Copiii pot învăța despre procesul de proiectare creativă prin toate aceste activități. Ajutați copiii să găsească tipul de realizare care rezonează cu ei. Chiar mai bine: încurajați copiii să se angajeze în mai multe tipuri de creație. În acest fel, vor obține o înțelegere și mai profundă a procesului de proiectare creativă.
JUCAȚI-VĂ
✅ Accentuați procesul, nu produsul
Multe dintre cele mai bune experiențe de învățare se întâmplă atunci când oamenii sunt implicați activ în realizarea lucrurilor, dar asta nu înseamnă că ar trebui să ne punem toată atenția asupra lucrurilor care sunt făcute. Mai important este procesul prin care acestea sunt create.
Pe măsură ce copiii lucrează la proiecte, evidențiați procesul, nu doar produsul final. Întrebați-i pe copii despre strategiile și sursele lor de inspirație. Încurajați experimentarea onorând experimentele eșuate la fel de mult ca și pe cele de succes. Alocați timp pentru ca cei mici să împărtășească etapele intermediare ale proiectelor lor, să discute ce intenționează să facă în continuare și de ce.
✅ Extindeți timpul pentru proiecte
Copiii au nevoie de timp pentru a lucra la proiecte creative, mai ales dacă încearcă în mod constant, experimentează și explorează idei noi. Încercarea de a obține proiecte în constrângerile unei perioade școlare standard de 50 de minute – sau chiar câteva perioade de 50 de minute pe parcursul unei săptămâni – subminează întreaga idee de a lucra la proiecte. Descurajează asumarea riscurilor și experimentarea, prioritară devenind obținerea eficientă a răspunsului „corect” în timpul alocat. Pentru o modificare semnificativă, dublați perioada alocată proiectelor. Pentru o schimbare mai dramatică, stabiliți anumite zile sau săptămâni (sau luni) în care elevii nu lucrează decât la proiecte în școală.
ÎMPĂRTĂȘIȚI
✅ Jucați rolul de mediator
Mulți copii doresc să împărtășească idei și să colaboreze la proiecte, dar nu știu cum. Puteți juca rolul de mediator, ajutând copiii să-și găsească parteneri cu care să lucreze. În comunitatea online Scratch, se organizează tabere Collab, cu durata de o lună, pentru a-i ajuta pe participanți să găsească alți copii cu care să lucreze – și, de asemenea, să învețe strategii pentru o colaborare eficientă.
✅ Implicați-vă drept colaborator
Părinții și mentorii se implică uneori prea mult în proiectele creative ale copiilor, spunându-le ce trebuie să facă sau apucând tastatura pentru a le arăta cum să rezolve o problemă; alți părinți și mentori nu se implică deloc. Există o cale de mijloc între ele, în care adulții și copiii formează adevărate parteneriate la proiecte. Când ambele părți sunt dornice să lucreze împreună, toată lumea are de câștigat.
Un exemplu excelent este inițiativa de învățare creativă pentru familie a lui Ricarose Roque, în care părinții și copiii lucrează împreună la proiecte în centrele comunitare locale pe parcursul a cinci sesiuni. La sfârșitul experienței, părinții și copiii au un respect nou față de abilitățile reciproce, iar relațiile sunt consolidate.
REFLECTAȚI
✅ Puneți întrebări (autentice)
Este minunat pentru copii să fie absorbiți de proiecte, dar este, de asemenea, important pentru ei să facă un pas înapoi pentru a reflecta la ceea ce se întâmplă. Îi puteți încuraja pe copii să reflecteze punându-le întrebări despre proiectele lor. Puteți începe prin a întreba: „Cum ai venit cu ideea acestui proiect?” – este o întrebare autentică: ,,Chiar vreau să știu!”. Întrebarea îi determină să se gândească la ceea ce i-a motivat și inspirat.
O altă întrebare poate fi: „Ce a fost cel mai surprinzător pentru tine?”. Această întrebare îi face să se îndepărteze de simpla descriere a proiectului și să reflecteze asupra experienței lor. Dacă ceva nu merge bine cu un proiect, voi întreba adesea: „Ce ți-ai fi dorit să facă proiectul?”. În descrierea a ceea ce încercau să reușească, deseori recunosc ce nu a funcționat atât de bine, fără alte informații din partea părintelui/îngrijitorului/profesorului.
✅ Împărtășiți-vă propriile reflecții
Cei mai mulți părinți și profesori sunt reticenți în a vorbi cu copiii despre propriile lor procese de gândire. Poate că nu vor să expună că uneori sunt confuzi sau nesiguri în gândirea lor, dar să vorbim cu copiii despre propriul nostru proces de gândire este un cadou nemaipomenit pe care îl pute face!
Este important ca cei mici să știe că să gândești poate fi o muncă dificilă pentru toată lumea – atât pentru adulți, cât și pentru copii. Este util ca ei să ne audă strategiile legate de proiecte, precum și cum rezolvăm problemele. Ascultând reflecțiile noastre, copiii vor fi mai deschiși să reflecteze asupra propriei gândiri și vor avea un model mai bun despre cum să o facă. Să ne imaginăm copiii din viața noastră ca pe niște învățăcei ce deprind gândirea creativă; îi ajutăm să învețe să devină gânditori creativi, demonstrând și discutând cum pot face asta.
Sursă articol: https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/trauma-and-children-tips-for-parents
https://www.naturalchild.org/articles/robin_grille/emotions.htm
https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/trauma-and-children-tips-for-parents
Articol tradus de Maria Colibalis, studentă la Facultatea de Științe politice, Administrative și ale Comunicării și adaptat de Psih. Diana Marinescu